Behemoth's Lair

502 registered members
Login | Register Your Free Account (Required) | Search | Help | Find Communities!

Page 1 2 3
Author
Comment
Behemoth the Barbarian
2001-08-29 04:23:07


RECENZJE
Oto opracowany przeze mnie system recenzji:

Już od pewnego czasu mam w zamysłach coś takiego odnośnie umieszczania map na stronie:
1) Mapa idzie bezpośrednio do recenzenta.
2) Recenzent ją ocenia i (jeśli spełnia wymagania)...
3) ...wysyła do mnie do umieszczenia na stronie.

Chciałbym, aby oceny map były w skali procentowej. I tak:
100% - mapa jest doskonała pod każdym względem - wygląd, fabuła, balans, zawiera ciekawe, oryginalne pomysły dotyczące zarówno fabuły, wyglądu jak i strategii przejścia.
90% - 99% - mapa jest bliska doskonałości, jest perfekcyjnie dopracowana pod względem balansu, wygladu i fabuły
80% - 89% - mapa jest bardzo dobra i dobrze dopracowana, jednak nie wyróżnia się żadnymi oryginalnymi pomysłami
70% - 79% - mapa jest dobra pod względem balansu i wykonania
60% - 69% - mapa jest trochę lepsza niż przeciętna - balans oraz wykonanie nie budzą większych zastrzeżeń
50% - 59% - mapa jest przeciętna - balans i wykoanie są w porządku, ale mogłyby być lepiej dopracowane
40% - 49% - mapa jest słaba - posiada pewne uchybienia w zakresie balansu i/lub wykonania, ale można w nią grać
0% - 39% - mapa jest kiepska - balans i/lub wykonanie pozostawiają wiele do życzenia, można w nią grać, ale nie przysporzy ona graczowi rozrywki albo jest nie do przejścia z powodu różnego rodzaju uchybień. Mapy poniżej 40% będą usuwane z Jaskini.

Zakresy ocen są oczywiście 'elastyczne'. Najlepszym przykładem na to jest to, że nie każda mapa posiada fabułę, a może być scenariuszem zasługującym na 100%. Mapy mogą też być świetne pod względem strategicznym, ale być słabo wykonane lub odwrotnie. (W tym pierwszym przypadku, jeśli strategia jest perfekcyjna, a wykonanie posiada uchybienia nietechniczne, czyli np. w wyglądzie, podwyższyłbym ocenę na wykonanie. Jednak jeśli mapa wygląda świetnie, a jest kiepska strategicznie, to tu oceny za balans bym nie podwyższał). Ocenę mapy chciałbym podzielić na trzy części:

1) 0% - 40% - wykonanie - na wykonanie składa się przede wszystkim sam wygląd mapy, czyli estetyka terenu, obiektów etc. Ważna jest również dostępność wszystkich miejsc (nie chodzi mi tu o budowle, które są interaktywne, ale zostały umieszczone w pewnych miejscach tylko ze względów estetycznych). Ocenę za wykonanie może podwyższyć umieszczanie nieinteraktywnych obiektów (tj. kwiaty, rzeki, drzewa, jeziora etc.) na mapie, tworzenie z nich grup obiektów (np. kwiaty wokół jeziora), tworzenie ciekawych obiektów wizualnych, np. morze lawy, słowem: upiększanie mapy. Na plus zasługiwać będą również tricki związane z wykonaniem mapy, czyli np. sekretne przejścia ukryte pod drzewami dżungli, niewidoczne na pierwszy rzut oka. Do wykonania zaliczać się będzie również fabuła, jeśli oczywiście występuje. I tak: jeśli fabuła jest wciągająca, ciekawa, spójna, zasługuje na wysoką ocenę, jeśli jest banalna lub urywa się w pewnym momencie, powinna negatywnie wpłynąć na ocenę wykonania - fabuła nie jest obowiązkowa, ale jak już ktoś się za nią zabierze, to niech zrobi to porządnie (tu uwaga: za fabułę nie uważam wprowadzenia do mapy, więc może ustalmy, że jeśli eventy fabularne zdarzają się w drugim miesiącu gry, to można je uznać za fabułę). Plusy w fabule należą się jeśli jest ona ciekawa i potrafi wciągnąć grającego w świat scenariusza, dobra fabuła ściśle współgra z posunięciami graczy, więc jeśli grający musi dokonać jakichś wyborów, od których zależy dalszy rozwój sytuacji, należy uznać to za plus. Ujemne punkty za fabułę należą się jeśli da się ją przerwać, czyli jeżeli w wyniku niedopatrzenia twórcy mapy grający może np. użyć czaru Dimension Door i przenieść się do miejsca, do którego miał mieć dostęp po wykonaniu określonego zadania. Tyle o wykonaniu.

2) 0% - 50% - balans - na balans składa się cała strona strategiczna scenariusza, czyli przede wszystkim to, czy mapa jest do przejścia, a jeśli jest, to czy jest odpowiednim wyzwaniem. Balans to najtrudniejsza rzecz w tworzeniu mapy, bo nie może być ona zbyt łatwa ani zbyt trudna. Jeśli gracz rozbudowyjący swój zamek w drugim tygodniu jest atakowany przez 10 Błękitnych Smoków to mapa nie jest dobra, jeśli z kolei gracz posiada te smoki, a przeciwnicy dopiero rekrutują Bazyliszki, to mapa tymbardziej jest kiepska. Na plus w balansie zasługują ciekawe pomysły strategiczne, np. pojawienie się przeciwnika lądującego niespodziewanie z ukrytego teleportu przy zamku, którego nie możemy utracić. Jeśli taka walka to emocjonująca bitwa na początku scenariusza, kiedy jeszcze nie mamy wyszkolonych wojsk i bohaterów i musimy używać różnych tricków i czarów, aby się obronić, to mapa załuguje na dodatkowy plus. Kolejnym ciekawym strategiczym pomysłem jest umiejętne użycie strażnic i bram strażniczych, czyli np. aby dostać się na terytorium jednego wroga, trzeba odwiedzić namiot na terytorium innego. Wszystkie pomysły, które zmuszają gracza do myślenia, narażają go na ciężkie (ale możliwe do korzystnego rozegrania) potyczki to plusy balansu. Mapa perfekcyjnie zbalansowana to taka, w której gracz nigdy nie jest najsilniejszy. Gracz rośnie w siłę, ale wraz z nim w siłę rosną przeciwnicy i mimo tego, że gracz pokonuje przeciwnika za przeciwnikiem zawsze czeka na niego kolejne wyzwanie. Mapa, która w połowie gry tworzy superbohatera, któremu nic już nie zagrozi i dla którego podbój całej krainy jest formalnością, nie jest dobrze zbalansowana.

3) 0% - 10% - grywalność - ostatni czynnik oceny jest najbardziej subiektywnym czynnikiem spośród wszystkich. Tutaj jest miejsce na indywidualną ocenę recenzenta, czyli to jak mu się grało - czy mapa była wciągająca ze względu na fabułę, czy może rozegrane zostały na niej bitwy, w których szala zwycięstwa przechylała się to na jedną, to na drugą stronę i do końca walki nie było wiadomo, kto wygra, czy z kolei mapa miała tak perfekcyjnie dopracowany wygląd, że rekompensował on np. małe uchybienia w balansie, czy fabule.

Każdy, kto chciałby zostać rezenzentem, proszony jest o napisanie recenzji dwóch scenariuszy (wg powyższego schematu): Reavers of the North, którą stworzył Ungoliant oraz Out of the Realm autorstwa Gwhenwyfar. Pierwsza mapa jest fabularną przygodówką (mimo, że do wyboru jest 3 graczy mapa jest singleplayer, bo nie da się na niej rozegrać multiplayera), druga jest mapą do multiplayera. Napisane recenzje należy umieścić w tym temacie do dyskusji.

Pierwsze dwa punkty recenzji (balans i wykonanie) powinny być opisane minimum 10 zdaniami, punkt trzeci - pięcioma. Na ocenę końcową składać się będzie suma trzech ocen. Końcowa ocena powinna mniej więcej zgadzać się z moim opisem przedziałów procentowych.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem wszystko dokładnie. Czekam na ew. pytania i uwagi.

Don Ash
2001-09-01 12:08:32


Nawrócenie
Zacząłem jeszcze raz grać w OoTR. No, tym razem trochę bardziej mi się spodobało. Mógłbym powiększyć ocenę za balans i miodnosć, ale nie napiszę już recenzji ;)
Ingham
2001-09-22 13:48:13


Re: Nawrócenie
Macie może kody do SoDa?

Recenzentowi bardzo przydałoby się cheatownie, żeby wykryć wszystkie nieprawidłowości mapki.

Już prawie kończę graćw RotN. Chyab dałeś tą mapkę specjalnie Behemocie, żeby przetestować mocne nerwy recenzentów (i pozbawić ich wielu godzin wolnego czasu). Jak można być tak sadystycznym...
Ale ja się nie dam tak łatwo ;)
Behemoth the Barbarian
2001-09-22 15:41:20


Re: Nawrócenie
Kody do SoDa (o ironio...) znajdziesz na stronie autora RotN ;) - Portals of Might and Magic. Fakt, mapka jest spora i zajmuje sporo czasu, ale zapewniam Cię, że nerwy zaczną się dopiero jak zobaczysz ile w Jaskini jest tworów, które ledwo zasługują na nazwę mapy.

Jedyny kod jaki znam to odkrycie mapy (jedyny kod przydatny testerom): nwcwhatisthematrix
Dreppin
2001-09-22 21:37:17


Re: Nawrócenie
jesli chodzi o cheatowanie, to najlepiej urochomic gre z parametrem /nwcgrail a potem zmniejszyc do okna (F4), wtedy jest menu cheat z ktorego mozna korzystac

a i zeby ktos sobie nie pomyslal ze ja jakis cheater jestem ;)
Ingham
2001-09-23 04:34:19


Re: Nawrócenie
oj któz by śmiał Dreppinie ;)

Imperatorze: w tą mapę tak długo gram, bo widzę, że należy jej się naprawdę sprawiedliwa ocena. Mapki, które na takiem miano nie zasługują ja potrafie wychwycić od razu i się tak nad nimi nie rozczulam. A tu autorowi należy się wysoka nota.
Ingham
2001-10-24 07:45:46


Co to?
Co znaczy to logo obok tytułu topicu.
Czy w ten sposób mnie poganiasz Behemocie?

W sumie to w mapkę skończyłem grać dwa tygodnie temu, ale ogólny czas grania był tak rozciągnięty, że już nie wiem co miałem napisać :(
I teraz muszę się zebrać w sobie i to wreszcioe skończyć. Obiecuję wrzucić tu recenzję w przerwie na Wszystkich Świętych.
Behemoth the Barbarian
2001-10-25 09:18:11


Nie tylko Ciebie...
"Przykleiłem" ten topic do góry Jamy, żeby rzucał się w oczy. Im więcej osób zgłosi się do recenzji tym lepiej.
Dreppin
2001-10-27 03:53:38


Re: Nie tylko Ciebie...
Coz, poczuwam sie do obowiazku, aby sie usprawiedliwic, gdyz pare miesiecy temu zglosilem sie na recenzenta. Po pierwsze nie mam mozliwosci zainstalowania heroes'ow ;((, poza tym sadze (i chyba nie tylko ja), ze recenzowanie mapek obecnie jest troche bezcelowe, gdyz wkrotce wychodzi h4 i za kilka miesiecy bedzie naplyw nowych mapek i malo kto bedzie sie interesowal tym z h3. Mysle, ze wtedy juz bede mial mozliwosc znalezienia troche czasu na recenzje...
Ingham
2001-10-27 07:20:43


Re: Nie tylko Ciebie...
Ale już teraz trzeba zebrać odpowiedni skład recenzentów.

A poza tym nie zgadzam się, że nikt nie będzię się interesował Homm3. Przeciez to cooltowa gierca. Oprócz tego nie wszyscy sobie od razu kupią Homm4. I jeszcze na dodatek jest możliwość (choć barzdo nikła), że ta gra może być lipna.
Więc nie gadaj głupot tylko recenzuj skoro się sam dobrowolnie zgłosiłeś. Mi też się nie podobało, że w mapie RotN trzeba było czekać ponad 5 minut, zanim komputer skończy ruch. I nie zamierzam omieszkać wytknięcia tego w recenzji. Ale prawdziwy recenzent musi być twardy, a nie mientki.
Dreppin
2001-10-27 10:02:02


Re: Nie tylko Ciebie...
Ej.. po co uzywac takich slow.. po co od razu glupot? mialem na mysli to, ze zainteresowanie h3 na pewno bardzo spadnie, bo jak sam powiedziales h4 pewnie bedzie hitem. powiedz kiedy ostatnio sciagnales z siecie mapke do h2? Nie narzekam na mapki.. uwazam jednak ze nie ma sensu recenzowac mapek do h3, bo w pewnym sensie bedzie to pusta praca.. proponuje wybrac ogolem forum, te mapki do h3, ktore sa dobre i pozostawic je w jaskini reszte wywalic i zaczac zajmowac sie h4, choc gdyby sie trafilo ze ktos nadesle mapke do h3 tez mozna bedzie ja zrecenzowac..
Behemoth the Barbarian
2001-10-27 13:37:17


RotN
Zanim zjedziesz tą mapkę Inghamie pomyśl, że nie jest to wina autora mapy tylko przestarzałego engine'u gry, który nb. jest wykorzystywany od czasu heroes I.
ObywatelEracji
2001-10-28 03:49:08


Re: RotN
W takim razie (chwila wylewnosci ; )) mnie podwojnie glupio... Nie tylko zobowiazalem sie napisac recenzje jednej z map, ale i wyslac do jaskini wlasna. Ani jedno, ani drugie nie doszlo do skutku, co chcialbym chetnie wytlumaczyc brakiem czasu, lecz wowczas nie byloby to do konca szczere usprawiedliwienie. Ot, lenistwo moje wylazi...
Ingham
2001-10-30 10:37:56


Re: RotN
Ja bynajmniej nie powiedziałem, że ją "zjadę". Nie mam absolutnie takiego zamiaru. Ot, mała dygresja...

OE: Ja też w sierpniu obiecałem wysłać mapkę. Niestety ta prawie bezwodna XLka mnie przerosła. Utknąłem gdzieś na 1/3.
Ale następne wakacje już za 8 miesięcy ;)
Ingham
2001-11-03 15:36:08


Recenazja Reavers of the North by Ingham
Recenzja mapy Reavers of the North

Wykonanie: 25%
Bardzo ładny teren Skandynawii. Autor mniej więcej oddał kształt lądu europejskiego. Tereny północne śliczne. Każda kraina posiada swój odpowiedni wygląd: zalesione Wyspy Brytyjskie, bagienna zachodnia Europa, Valhalla usłana dywanami kwiatów. Autor się tego trzyma, ale niestety Francja jest przez to obrzydliwa i przez to w ogóle się tam nie ma ochoty przebywać. W teren włożone było bardzo dużo pracy, ale niektóre tereny są bardzo monotonne.
Najważniejszym atutem tej mapki jest fabuła. Od początku jesteśmy wręcz zasypywani całym mnóstwem legend i podań wikińskich. Wszystkie eventy na mapie i plotki w tawernie podporządkowane są mitologii nordyckiej. Codziennie mamy nową opowieść. Autor musiał długo studiować te podania. Jest to kopalnie wiedzy o Skandynawach X wieku. Jeżeli kogoś to interesuje to musi zagrać. Drobnym minusem jest dość trudny angielski, a te teksty są przeważnie bardzo długie.
Jest kilka zadań u seerów. Żeby móc zakończyć mapkę trzeba się uganiać za namiotami. Jest kilka ukrytych skarbów i fajnych eventów.
Jest niestety też kilka błędów. Mamy mieć teoretycznie zapewnioną ochronę przed najazdem Anglosasów, ale tak nie zawsze jest.
Po jakimś czasie można zauważyć, że autor starał się ułożyć mapkę tak, żeby było możliwe skompletowanie WSZYSTKICH superartefaktów. A potem jest problkem z wyborem najlepszego ustawienia . O ile jakiś kompoheros ich nie straci.
Denerwujące jest szlajanie się w końcowym labiryncie.
Tu dochodzi jeszcze największa wada mapki, która tak obniża skalę, ale o tym w grywalności.

Balans: 44%
Mapa jest zblanasowana bardzo dobrze. Są niewielkie różnice w łatwości rozgrywania scenariusza między trzema dostępnymi kolorami. Odrobinę łatwiej gra się Niebieskim. Relatywnie najgorzej pomarańczowym. Ale powtarzam, te różnice są bardzo znikome.
Możemy mieć problem, jeżeli się dostatecznie szybko nie rozwiniemy. Ja miałem raz nalot Różowego i niechybnie bym padł, gdyby ten się nie rozmyślił w połowie drogi (a później zmobilizowałem siły i zniszczyłem tego bagiennego Francuza żabojada).
Żeby przejść czasem dalej trzeba wykonać jakieś zadanie. Jest co robić na tej mapce. Questów i queścików ci tu dostatek.

Grywalność: 7%

Bardzo sympatyczna mapka. Bardzo pouczająca. I BARDZO długa.
Teraz ten jej wielki minus.
Mianowicie mapka jest tak rozbudowana, że tura komputera w najlepszym wypadku zajmuje pięć minut. Takich kilka przerw wybija z rytmu fabuły i może bardzo szybko zniechęcić. Ale można na to spojrzeć z innej perspektywy. Te przerwy można jakoś konstruktywnie wykorzystać. Ja czytałem w tych pauzach "Czas Pogardy" Sapkowskiego. Można też spokojnie zrobić sobie kawkę i ją wypić. Ale ile można kawy pić? 10, 20, ale nie więcej!
Przestrzegam Was przed tym. Mniej cierpliwi (a nawet ci trochę bardziej) gracze odłoża tą mapkę. Ale jest światełko w tunelu. Gdzieś tak około ÓSMEGO miesiąca ten czas czekanie się już skraca, bo zostaje tylko jeden wróg ;) .
Ale barzdo mi się podobały te artefakty i potęga herosa, którego można sobie wyhodować. Wszystkie staty po 70! Takim to aż się chce zarzynać!

Suma: 76%
Ta ocena jest średnią całokształtu mapy (blisko doskonałości) i tego obrzydliwego mankamentu przerw w graniu. Warto w nią zagrać, ale na dłuższą metę jest to męczące (a recenzenci odwalają taką ciężką robotę).
Szczerze Wam powiem, że tą mapę skończy jeden na dziesięciu graczy.

Uff... no to w końcu się wywiązałem z tego zadania.
Jeżeli będziesz chciał mnie widzieć Behemocie w roli recenzenta, to muszę się zastrzec, że nie będę mógł zrecenzować DUŻO mapek. Sam rozumiesz, studia. Będę mógł się tym zajmować tylko w weekendy (w te wolne) .

Behemoth the Barbarian
2001-11-04 14:53:19


Recenzja recenzji Reavers of the North by Ingham
Ogólnie recenzja jest w porządku poza jednym małym mankamentem. Tak jak pisałem, długie tury są winą przestarzałego engine'u gry, a nie samego autora. Ja grałem na Celeronie 700 i rzeczywiście muszę przyznać, że tury trwały CHOLERNIE DŁUGO, boje się myśleć, co by było na gorszym sprzęcie, ale jednak oceniając mapę nie obniżyłbym tak drastycznie wykonania, tymbardziej, że autor mapy włożył w nią naprawdę dużo pracy (szczególnie jeśli chodzi o mitologię nordycką). Moja ocena mapy to byłoby mniej więcej: wykonanie: 32%, balans: 46%, grywalność: 8%, co daje 86% w ogólnej ocenie. To jednak tylko mój komentarz odnośnie oceny samej mapy.

Wracając do recenzji, tak jak napisałem jest ogólnie w porządku. Wolałbym jednak, aby w recenzjach nie pojawiały się fragmenty opisujące sytuacje z gry recenzenta ("Ja miałem raz nalot Różowego i niechybnie bym padł, gdyby ten się nie rozmyślił w połowie drogi (a później zmobilizowałem siły i zniszczyłem tego bagiennego Francuza żabojada).") chyba, że są one pod jakimś względem wyjątkowe i wpływają na ocenę mapy.

Podsumowując, witam w (jednoosobowym...) zespole recenzentów Jaskini ;)
Ingham
2001-11-06 10:09:32


To dla mnie zaszyt
Niezmiernie mi przyjemnie dołączyć (stworzyć) do tego grona.
Zadanie przyjmuję z całą powagą i odpowiedzialnością.

(kiedy zaczynamy?) ;)
Behemoth the Barbarian
2001-11-06 14:34:24


Re: To dla mnie zaszyt
To pytanie musisz zadać tym, którzy zobowiązali się pisać recenzje, ale nie podzielili się jeszcze z nami swoją twórczością ;)
ObywatelEracji
2001-11-10 21:06:58


Re: To dla mnie zaszyt
...mea culpa i kto wi czy nie maxima ; )
Nawet nie wiem gdzie podzialem sejwa, tyle mam teraz roboty. Jakby bylo malo, Cywilizacja wpadla mi w rece ; )
Dreppin
2001-11-20 12:29:57


Nareszcie..
..mam zainstalowanych heroesow, a poniewaz wczesniej zglosilem sie na recenzenta, juz sciagam sobie mapke, o ktorej mowiles Behemocie i juz wkrotce (mam nadzieje) pojawi sie jej recenzja..

1 visitor in the last 15 minutes: 0 Members - 1 Guest - 0 Anonymous